![](https://www.radiomaryja.pl/wp-content/uploads/2024/02/16/dziecko-nauka-szkola-ksiazka-lekcje-lektura-uczen-biblioteka-845x635.jpg)
Obraz autorstwa pressfoto na Freepik
Zmiany MEN w podstawie programowej dla szkół podstawowych dot. relacji polsko-węgierskich
Ministerstwo Edukacji i Nauki przedstawiło zmiany w podstawie programowej dla szkół podstawowych, które dotyczą stosunków polsko–węgierskich. Polscy i węgierscy historycy wskazują, że po ewentualnym wprowadzeniu poprawek relacje te mogą ulec pogorszeniu.
Jedną z pierwszych zmian nowego ministra edukacji ma być zmiana w podstawie programowej, która budzi wiele zastrzeżeń co do jej brzmienia i prawdy historycznej. Mowa o usunięciu kwestii stosunków polsko-węgierskich w XIV i XV w. za panowania Stefana Batorego oraz antykomunistycznego powstania na Węgrzech w 1956 roku. W propozycji MEN wykreślono konieczność znajomości „sytuacji w ZSRR państwach jego strefy wpływów z uwzględnieniem wydarzeń na Węgrzech w 1956 roku i w Czechosłowacji w 1968 roku”.
Stanowisko w tej sprawie zajęła Węgiersko-Polska Komisja Historyczna Węgierskiej Akademii Nauk, która stwierdziła, że proponowany przez MEN projekt zmian „w trzech miejscach w niewłaściwy sposób podchodzi do polsko-węgierskich stosunków historycznych”. W komunikacie napisano również, że projekt jest „całkowicie sprzeczny z duchem polsko-węgierskiej tradycyjnej przyjaźni i sympatii”.
W poprawce ma zabraknąć stosunków polsko-węgierskich w XIV-XV w. obejmujących „tak ważne w historii i współczesności naszego regionu Zjazdy w Wyszehradzie oraz okoliczności dojścia do władzy dynastii Andegawenów, po wygaśnięciu dynastii Piastów”.
Działania te mogą pogorszyć stosunki między Polską i Węgrami. Pod stanowiskiem podpisało się ponad 60 historyków z obu państw, a tekst został przekazany również ambasadzie RP w Budapeszcie.
TV Trwam News